Plakat – jaki jest każdy widzi. Nie każdy jednak wie w jaki sposób go stworzyć, na co zwrócić uwagę i co w nim zamieścić. My przedstawimy parę wskazówek, które sprawią, że poszerzysz swoją wiedzę na temat projektowania i druku plakatu.
Zaczniemy jednak od początku – od druku. Pierwszym krokiem jaki polecamy wykonać jest zaznajomienie się z dostępna ofertą drukarni i to w jaki sposób wykonuje się plakat. Jest to o tyle ważny, aby już w momencie tworzenia plakatu myśleć o jego parametrach. Dobrze jest jak techniczne aspekty są tak samo przemyślane jak forma oraz informacje zawarte na plakacie.
Przechodząc do kwestii kolejnej – czyli do projektu, opiszemy trzy punkty, które ułatwią łatwe i przemyślane tworzenie plakatu.
Podstawowe informacje
Radzimy spisać sobie “na brudno” wszystkie informacje, które muszą być umieszczone na plakacie. Nie przesadzajmy jednak z ich ilością, ograniczmy się co do: godziny, dnia, miejsca, ceny biletu, dwóch lub trzech nazwisk, które dodatkowo pobudzą oko oglądającego plakat. Jeśli tworzymy plakat firmowy to również oszczędność informacji będzie wskazana. Sam charakter plakatu wymusza wyższość formy nad treścią – plakat ma przyciągać uwagę za sprawą wizualnego wydźwięku. Kolory, barwa, układ plakatu to części składowe, które od razu działają na oglądającego. Dopiero później zainteresowany odbiorca będzie szukał konkretnych informacji.
Kolorystyka
Jak swoim plakatem przykuć uwagę? Najlepiej dobrać odpowiednie kolory – najlepiej kontrastowe. Dodają one dynamizmu, łatwiej je zauważyć, a przy tym kontrastowe kolory są atrakcyjne dla oka. Złotą zasadą doboru kolorów jest również to, aby nie odbiegały one od charakteru wydarzenia/informacji jakie mają być zawarte na plakacie. I tak np. jeśli reklamujemy jakąś konferencję naukowa polecamy wybrać stonowane kolory. Pamiętajmy, że każdy kolor niesie ze sobą jakieś znaczenie: zielony – spokój, harmonia, natura; niebieski – świeżość, przestrzeń; różowy – optymizm, radość; czerwony – witalność, aktywność; żółty – radość, pewność siebie.
Ogólna forma
Poukładajmy teraz wszystko w jedną całość. Polecamy element graficzny umieścić centralnie, tak aby najbardziej oddziaływał na odbiorcę. Najważniejsze informacje najlepiej umieścić na dole plakatu. Drugą formą jaką proponujemy jest taka aby hasło przewodnie umieścić na górze, następnie grafikę, a na dole dodatkowe informacje. Podstawową zasadą jest to, aby wszystko co jest na plakacie nie znajdowało się tam przypadkiem.
Podsumowanie
Plakat jaki stworzymy powinien być oszczędny w słowach, ale za to bogaty w formie. Jednak forma ta powinna być jednorodna i spójna. Pamiętajmy, że plakat widziany z daleka nie będzie widoczny ze względu na swoją pokaźną treść, a atrakcyjną grafikę.